onsdag, mars 18

Hopp och förtvivlan

Tåget från Linköping 18 00. Vet att jag har en minut på mig att i Stockholm byta till Gävletåget. Annars är det en timme på Centralen. Har kollat att Malmötåget kommer in på spår 18 och Gävletåget står på spår 17. Jag kommer att klara det. Förtvivlan. Tåget omdirigeras via Nyköping på grund av banarbeten. Hopp. Det kommer inte att ta längre tid. Gör mig i Älvsjö beredd. Knatat fram genom tåget och ställt mig vid dörren. Förtvivlan. Konduktören meddelar att det blir spår 10. Inser att det är kört. Kastar mig ändå ut från tåget så fort dörrarna går att öppna. Hopp, tåget kommit in för tidigt, tre minuter tillgodo. Förtvivlan. På spår 17 meddelas att Gävletåget inte går 20 00 utan är försenat till 2050. Hopp. Inser att jag då hinner till Statsrådsberedningen för att göra något av allt som ligger på skrivbordet. Förtvivlan. SJ personalen informerar om att 2050 är preliminärt. Det kan bli tidigare. Hopp. SJ lounge för förstaklass passagerare är öppen. Jag kan se TV debatten mellan Statsministern och M Sahlin. Förtvivlan. Loungen stänger 2015 och i TV rummet flera bänkade för att se på annan kanal.
Tåget mot Gävle går slutligen 2105. Hamnar bakom ett regionaltåg vilket gör att vi kommer till Gävle vid 23. Inser att jag ska återse Gävle Central redan nästa morgon 0706.
Hopp. Jag får sova i egen säng. Jag får av SJs resegaranti ett tillgodokvintto som möjliggör för någon av döttrarna att åka till Jämtland en vända.och det var ändå en bra eftermiddag i Linköping. Vad gör man inte för partit!