tisdag, mars 17

Linköping by afternooni

Har idag lyckats smita från Rosenbad. Halvdag i Östergötland. Först besök på Prioriteringscentrum. Jag ville gärna hälsa på där för att lära mig mer. Prioriteringar i hälso- och sjukvård är mycket viktiga. Problemet för mig har varit att jag inte varit insatt ifrågan överhuvudtaget. Efter två timmar med Per Carlsson och medarbetare kan jag lite mer.
Besök nummer två var KMC, katastrofmedicinskt centrum, vilket även det är en av Linköpings spjutspetsar. Fick lära mig att Male Coffee är kaffe utan mjölk, inblick i de suveräna simuleringsmodell, Emergo Train System, som man byggt upp och information om SMP som fått problem på grund av regeringsbeslut. Lovat kolla upp detta. Kom också på att chefen, Tore Vikström, kärlkirurg, uppsakattade min dialekt. Berodde på att kom från Stöde och jag från Kälarne.
Eftermiddagen avslutades med att träffa alliansgruppen i Landstinget Östergötland. Alltid lika kul att få berätta om allt vi hittat på i Regeringskansliet kring sjukvård och att dessutom få respons.