fredag, november 7

Gunnel är död

Jag fick på morongen höra att en av Centerpartiets stora profiler, Gunnel Jonäng, har gått ur tiden. Gunnel var riksdagsman för Gävleborg under åren 1969 till 1988. Hon var vice ordförande i riksdagens utrikesutskott och ordförande i Centerkvinnorna under en stor del av 80 talet. Efter att hon slutat i riksdagen blev hon ordförande för Sveriges Pensionärsförbund, SPF och dessutom en mycket uppskattad ordförande i Bollnäs kommunfullmäktige.
Jag har många starka och positiva minnen av Gunnel. Hon var en av våra idoler under mina år i Centerns Ungdomsförbund. En mycket god talare med ett internationellt patos. Gunnel behärskade utrikespolitiken och var bland annat en av de svenska politiker som tydligast tog ställning för Palistiniernas sak vilket på den tiden var mycket kontroversiellt.
Vi kampanjade tillsammans på Ja sidan i EU omröstningen 1994. Jag minns särskilt när jag på ett torgmöte i Bollnäs hade med mig min då tre år gamla Anna. Hon var inte förtjust i att pappa bara pratade men sken upp som en sol när Gunnel tog henne i handen och de båda promenerade iväg till biblioteket. Gunnel gick hem hos alla.
Det är en förebild i politiken, inte bara för mig utan för många andra, som nu är borta