onsdag, oktober 15

Hemma hos Astrid Lindgren

Jag var idag inbjuden att äta lunch med barnläkarkollegorna på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Jag hann ta två tuggor på min Wrap innan professor Hugo Lagercrantz tyckte att det var dags för mig att berätta vilken nytta en barnläkare kan göra på statsrådsberedningen. Jag fick chansen att berätta om alla kloka förändringar som regeringen tagit initiativ till på sjukvårdsområdet. Fick också lyssna på många kloka frågor och inlägg. Blev glad när en av nestorerna inom svensk barnsjukvård, professor emeritus Rolf Zetterström, berömde mitt framförande och gav betyget väl godkänt till regeringens politik. Han måste vara över 90 år ung och var bekymrad över att inte fler läkare fick möjlighet att höra om vad som händer på Rosenbad. Jag fick en guldpeng med Astrid Lindgrens på som tack. Passade på väg ut att titta på den vackra staty av AL som finns utanför. Hon sitter på en soffa där det finns plats för ett barn att sätta sig bredvid. I sitt knä håller hon en bok uppslagen där man kan läsa raderna från Bröderna Lejonhjärta "jag ser ljuset".
På bussen åter till Rosenbad träffade jag en kär gammal vän nämligen Pernilla Zethreaus, tidigare kommunpolitiker i Gävle och framförallt vänsterpartiets partisekreterare under ett antal stormiga år. De 26 minuter det tar från KS till Tegelbacken gick väldigt fort. Pernilla har många kloka synpunkter från sin tillvaro som nu tyvärr är den långtidssjukskrivnes.