torsdag, november 23

En dag

Tänk hur en dag kan vara.
0530 Ut till hästarna. Mötes av gnägg och fyra sömndruckna ögon. Umgås!
0540 In med ved i pannan.
0545 Dusch, nu blev jag en ny människa
0550 Annika har hämtat tidningen. Tvångsneurotiker som jag är så måste jag börja med Arbetarbladet(Lutti på ledarsidan alltid spännande.), sen Gefle Dagblad (betydligt sämre lokaltidning), DN (couldn´t live without ya´) se Dagens samhälle.
0620 In i bilen för att åka till Gefle, ekot på radion och sen P222222222....
0708 Nu börjar arbetsdagen. Läser Anna Hedborgs slutbetänkande. Intressanta tankar om arbetsskador. Jag kunde inget om socialförsäkringar för tre veckor sedan men börjar nu känna mig hemma.
0830 In på jobbet. Känns fortfarande högtidligt att gå in genom på Rosenbad och hälsas godmorgon av vakterna.
0855 Morgonfika med gänget. Maud O har lyckats samla ett suveränt gäng inte bara hos oss på Statsrådsberedningen utan i hela Regeringskansliet.
0915 Läser, läser, läser. Fattar inget av varför socialdemokraterna skyller oss för att ha gått ifrån pensionsöverenskommelsen. Ringer soc dep och frågar. Hur snabbt behöver Du ett underlag blir motfrågan. Nu är svaret.
09 30 Får underlaget och förstår inte riktigt. Ringer Åke P, fd allt, statssekreterare, partiesekreterare osv. Ingenjör bakom pensionsöverenskommelsen. Han berättar så att även jag förstå. Tur att Åke finns.
1030 Kort sväng till gymmet på finansdepartementet. Vännerna på Gävle sjukhus fattar nog inte vilket underbart gym de har. På regeringskansliet jobbar dubbelt så många människor, gymmet är en tredjedel så stort och maskinerna 15 år äldre. Duscharna luktar mögel men vad gör man inte för att må bra.
1130 Lunch med Anders och Magnus, kollegor.
1330 Tänkt var utbildning med säkerhetschefen på Rosenbad. Jag blev 13 15 kallad till soc dep för diskussionen om xxxxxxx. Utbildningen framflyttad.
1445 Inser att dagen för övrigt kommer att bestå av läsa, läsa, läsa, läsa
15 30 Hinner med tåget hem. Läsa, läsa, läsa under 90 minuter på vägen till Gävle. Grannen pratar i mobiltelefon om sin skilsmässa. Jag kan inte låta bli att lyssna. Nyckelmening som jag uppsnappar. Det är så att veckan består av två dagar helg med mys och fem dagar vardag. Det handlar om att få vardagen att fungera. Klok tanke. Det gäller att se till att vardagen är lika mycket att se fram emot som helgen.
1715 Tittar på äldsta dotterns ridlektion.
1815 Äter middag på Deli. Får höra allt om hur det är i åk 9 på skolan. Otroligt!
1915 Min egen ridlektion. Veckans höjdpunkt.
2045 Hemma.

Tänk hur underbar en vanlig torsdag kan vara. Vardagen kan vara lika bra som helgen.