onsdag, februari 18

Retar mig på kollegor

Riksdagen har besliutat om att tillåta ersättningsetableringar. De privata läkare som arbetar på nationella taxan kan sälja sina mottagningar vidare. Om man är allmänläkare så får man inte sälja sin mottagning som en mottagning på nationell taxa utan den mottagningen ska in i vårdvalet som införs i primärvården i hela landet.
En del privatpraktiserande allmänläkare är självklart missnöjda då de kommer att få mindre betalt för sin mottagning vilket jag kan förstå. Att däremot fara ut med osanning är inte seriöst vilket jag beskrivit i Dagens Medicin. Tidningen kom ut i morse och före lunch hade jag fått två samtal med beröm. En privatpraktiserande allmänläkare som tyckte att det var bra att jag redde ut begreppen och en landstingspolitiker som uppskattade klargörandet.