lördag, mars 29

Sörmland är vackert

Lördag och resa till Flen. Det är en vacker resa med räta linjen. Två timmar söderut från Hedesunda ligger Flen. Centerpartiet i länet hade stämma och jag fick den stora äran att berätta om allt spännande som händer i Regeringskansliet. Det är alltid lika stimulerande att inte bara få sitta i verkstan utan också få vara ute och sälja. Gott om folk, mer än hundra personer, och många bra frågor. Gjorde kanske riksdagsgruppens ordförande Roger Tiefensee besviken när jag utnämnde Lennart Levi till Centerpartiets klokaste riksdagsman. Lennart är riksdagens äldsta ledamot, 77 år ung. Sa för en tid sedan till mig att "Du måste förstå Anders att jag har lite bråttom, jag kommer troligen inte att ställa upp för omval".

Min belöning för att ägna sex av lördagens timmar till att besöka Flen var att få berätta, alltid roligt, att få lära mig av de frågor och den diskussion som följde, att få känna uppskattning och sist men inte minst genom att få fyra goda ostar från Jurss mejeri. Änglunda var bäst!

Jag har nu under februari och mars hunnit med fem centerkretsar, Östhammar, Håbo, Gävle, Bollnäs, Ovanåker, ett center distrikt nämligen Sörmland och två landstingsgrupper Sörmland och Stockholm. Återstår två landstingsgrupper, Region Skåne och Gävleborg, en krets Ockelbo och slutligen en distriktsstämma nämligen min egen i Gävleborg där jag ska lämna in som distriktsordförande. Har därmed fått träffa åtminstonde 600 centerpolitiker.