fredag, december 14

Debatt utan debatt

Jag brukar läsa riksdagsprotokollet från de debatter där socialutskottet eller socialförsäkringsutskottet är engagerade. Igår kväll skulle den stora socialdebatten äga rum. Både statsrådet Maria Larsson och statsrådet Göran Hägglund och dessutom förståss socialutskottets ordförande Kenneth Johansson, socialdemokraternas taleskvinna Ylva Johansson och resten av utskottet.
När jag läser protokollet ser jag att inte en socialdemokrat tog någon replik. De ville helt enkelt inte diskutera i den stora socialpolitiska debatten. Mycket märkligt men efter lite luskande får jag ryktet att sossarna skulle hem till Ylva Johansson för att dricka glögg och tyckte det var viktigare.
Jag kan tänka mig att både Larsson, Hägglund och Kenneth Johansson kännde sig något lurade som avsatt kvällen för en viktig debatt.