tisdag, september 18

Tack till Christer

Tisdag eftermiddag blev det sista besöket hos avgående landshövding Christer Eirefelt som hade avskedsmottagning på slottet. Äldsta dottern fick följa med då jag tyckte det var ett utmärkt tillfälle för henne att få se det Sveriges nordligaste Wasaborg invändigt. Slottet som för övrigt gett namn till länet Gävleborg.
Jag tackade Christer för den insats han gjort för länet. Jag har både haft med honom att göra som ledamot av länsstyrelsens styrelse men även i rollen som distriktsordförande för Centerpartiet. Jag sa att i centerhistorien kommer det att gå att läsa " Det hände sig under den tid då Christer Eirefelt var landshövding över länet att epitetet fick bytas från det röda Gävleborg till det gröna Gävleborg". Centerpartiet styr nu genom olika former av koalitioner i sju av länets tio kommuner.
Den medföljande damen, 15 år, var nog måttligt road. Inte så intresserad när jag visade henne runt i paradvåningen för att beundra all konst. Åt dessutom inte tillräckligt många snittar utan besöket på slottet fick efterföljas av besök på pizzeria. Den snåle faderns plan gick om intet, låta dottern äta sig mätt på statens snittar.