söndag, juni 3

Gift eller inte gift

Jag kan inte förstå den diskussion som Alf Svensson med flera dragit igång.

Jag har full förståelse för den som tycker att äktenskapet är av Gud instiftat och så vidare. Då kan man av teologiska skäl säga nej till samkönade äktenskap. När man däremot kommer dragandes med FN:s barnkonvention som ett skäl till att säga nej till samkönade äktenskap då reser barnläkaren i mig ragg.

Vi vet att väldigt många barn idag växer upp i förhållanden där det är två pappor eller två mammor. Karl Gerhards dotter Fatima är en av dem som bäst har beskrivit detta. Att fördöma detta kan aldrig göras med Barnkonventionen som grund.

Vi vet vidare att mellan fem och tio procent av de barn som föds med föräldrar som lever tillsammans inte har den far som deras mor har uppgivit. Det upptäcks när barnet blir svårt sjukt och det kan konstateras att pappa inte är biologisk pappa. Tycker Alf Svensson att desa fall ska rapporteras då äktenskapets syfte är att alstra biologiska barn. Eller kanske ett gentest efter varje förlossning för att se om pappa är pappa.

För mig är frågan rätt enkel. Om två människor älskar varandra och vill leva tillsammans så ska banne mig inte samhället vara fördömande om de älskande tu råkar vara av samma kön. Desto fler barn som får uppleva kärlek från föräldrar, oavsett hur familjen ser ut ju bättre.

Äktenskapet är inte längre främst ett religiöst påbud utan samhällets juridiska begrepp för att premiera de människor som väljer att leva tillsammans. Vad jag som partnerskaps och vigselförättare brukar beskriva som grunden för samhället bestånd. Det blir då märkligt att av religiösa skäl hålla kvar vi att två könat livslång förhållande kallas äktenskap med enkönat livslångt förhållande kallas parnerskap.

Däremot kan jag tycka att det är bra att Kd vidhåller sin rabiata hållning i den här frågan. Bättre att de 5 promille för vilken den här frågan är livsavgörande har ett klokt parti att rösta på än att Sverigedemokraterna tillåts fiska i grumliga vatten.

1 Comments:

At 17:09, Blogger Staffan Danielsson said...

Hej Anders

Möjligt att vår debattartikel var för tillspetsad, men även din replik är det, tycker jag. Därför har jag renodlat min uppfattning enligt nedan, som jag av uppmärksamhet mot din blog lägger in!:

Jag har medundertecknat en debattartikel om äktenskapsbegreppet. Dess slutsats är att det har ett värde att behålla äktenskapsbegreppet för förbindelsen mellan man och kvinna, och att dagens två begrepp – äktenskap och partnerskap – lever vidare bredvid varandra. Innan en förändring eventuellt görs bör detta utredas djupare.
Jag har sedan artikeln publicerades mottagit en hel del upprörda reaktioner, varav en del mycket kränkande.

Självfallet står jag upp för människors lika värde, för kärlekens gränslöshet och för samma juridiska rättigheter för både sär- och samkönade förhållanden.

Jag inser att denna fråga är svår men den är värd att diskutera, med ömsesidig respekt för varandra. Jag respekterar fullt ut de som vill använda begreppet äktenskap för alla förhållanden, och beklagar att den respekten inte är ömsesidig i många fall.

Jag förespråkar alltså en lagstiftning byggd på dagens med två olika begrepp, och som t ex Svenska Kyrkan, där jag är medlem, står bakom. Jämfört med de allra flesta andra länder är detta en radikal och progressiv lagstiftning.

Starka krafter vill nu gå vidare och låta partnerskapet uppgå i äktenskapsbegreppet. Det är uppenbart att det politiskt korrekta idag är att bejaka detta, och visst finns det skäl för detta. En könsneutral äktenskapslagstiftning gör all kärlek likvärdig inför lagen, är huvudargumentet. Och visst är kärlek lika mycket värd.

Huvudargumentet för att behålla två begrepp är att det ändå är en faktisk skillnad mellan olika förhållanden, och att det traditionella äktenskapsbegreppet därför liksom hittills bör avse det biologiska huvudspåret mellan man och kvinna. För samkönade relationer används liksom hittills begreppet partnerskap, med samma juridiska rättigheter och där kärleken är lika mycket värd.

De homosexuella har varit och är fortfarande på många håll starkt utsatta för förtryck och diskriminering, och jag har förståelse för att många slåss så starkt för samma äktenskapsbegrepp och reagerar upprört mot de som tycker annorlunda.

Men man kan faktiskt ha en annan uppfattning, vilket jag har redovisat, och den måste också få föras fram och respekteras.

 

Skicka en kommentar

<< Home