Den stora dagen E
Hästtransporten är köpt. Nu återstår E körtkortet. Idag börjar jag på körskolan. Pirrigt att återigen sitta i skolbänken och veta att en tuff examen väntar. Besvikelsen kommer att bli stor om jag inte blir godkänd. Inte från två hästar som då får fortsätta hemma utan från de tvåfotingar som sett fram emot att kunna ta med egna hästar till ridskola, spännande ridvägar etc.
1 Comments:
Hej
Såg att du ska ta BE-körkort, en hel del teori och lite backning mm.
Vi hade en begagnad XC 90 ett år, en mycket bra och säker bil som drog 0,9 l/diesel per mil. Säker och bra i ett lantbruks- och häst företag. Men inte politiskt korrekt, givetvis och jag fick tåla en del spott och spe, delvis kanske välförtjänst.
I alla fall, det visade sig att med den rejäla dragbilen fick min fru och jag på våra B-körkort dra max 760 kg....
Den Golf combi diesel vi nu kör får dra 1.500 kg....
Effekten vet vi, många kör för små dragbilar eller kör i gränslandet av det tillåtna. Många drar sig för det arbete det innebar att ta BE-körkort. Och om ett sådant behövs för att köra med en SUV borde det rimligen lika mycket - minst - behövas för att köra med en liten bil.
Nåväl, jag plågade Ulrika Messin med interpellationer i denna fråga, och har även frågat Åsa Torstensson.
EU har beslutat om ett nytt körkortsdirektiv som höjer det tillåtna maxvikten för bil och släp från dagens 3.500 kg till 4.250 kg. Dvs XC90:an kommer att få dra ca 1.550 kg i alla fall. En dags kurs i utbildning kommer nog att krävas men förhoppningsvis utan tentakrav.
Det här vet du säkert, Anders, och mer trafikkunskap är i och för sig aldrig fel!
Skicka en kommentar
<< Home