torsdag, oktober 12

Vad händer ??

Läget i kommun och landstingspolitiken är betydligt mer spännande än politiken på riksplanet just nu. Fortfarande oklart vem som ska styra i Ljusdal, Bollnäs och framförallt i landstinget Gävleborg. Småpartier sitter i vågmästarställning. Ibland önskar jag att deras väljare skulle veta vilka "krav" de för fram i förhandlingar. Ofta inte så mycket politik utan mer villkor för de egna befattningarna. Jag har alltid fått lära mig att det är bäst att först komma överens om vad man ska göra och sen diskutera hur.

Rikspolitiken handlar mest om TV avgifter och svarta barnflickor. Det hade varit klokt att till respektive partiledare lägga korten på bordet innan ministerlistan spikades. För deras egen skull hoppas jag att Persson och Ohly som nu gör sitt jobb, angriper regeringen ifrån oppositionens bänk, har kollat hur det är i de egna riksdagsgrupperna. Jag utgår ifrån att flera redaktioner just nu som bäst tittar igenom hur det är med riksdagsledamöternas betalning av TV avgiften.

Jag har betalt TV avgift sen 1982 om nu någon skulle gräva i vad en liten politisk sakkunnig på Statsrådsberedningen har i garderoben. Kanske kört fort någon gång...