måndag, september 18

Segern är vår!!

Inte så dumt att vakna upp och veta att Sverige inom några veckor kommer att ha en ny majoritetsregering.

Centerpartiet gjorde ett suveränt val. Vi är tillbaka i Stockholm med två riksdagasmandat och plats i stadshuset.

I Gävleborg gjorde vi också ett suveränt val. Vi ökade antalet mandat i kommunfullmäktige i Ovanåker, Sandviken, Nordanstig och Ljusdal. Störst är segern i Nordanstig där väljarna belönat Stig Engs insats med tre nya mandat. Moderaternas försök att splittra alliansen föll inte Nordanstigingarna på läppen.

I landstinget tappade vi ett mandat i Södra Hälsingland men tog ett nytt i Västra Gästrikland. Låt mig gissa på en Joppie Dronkers effekt. Det ska bli spännande att se hur kryssen föll.

Besvikelsen är väl att trots framgången lyckades vi inte tippa majoriteten i någon ytterligare kommun. Hudiksvall, Gävle och Ljusdal förblir röda. Likadant med landstinget där sossarna ska styra med v och mp, ett mandats övervikt.

Centerpartiet tog bara ett riksdagsmandat i länet vilket gör att Sven Bergström med all sannolikhet blir länets enda centerriksdagsman. Jag känner ingen besvikelse direkt. Som jag många gånger sagt så har mitt dilemma varit att jag kommer att ha ett av två mycket spännande jobb i höst. Nu kan jag fokusera på sjukvården och barnkliniken.