fredag, april 28

Kvinnor på arbetsmarknaden

Nationellt resurscentrum för kvinnor hade sitt årsmöte i Gävle i torsdags. Riksdagpartierna var inbjudan till en dialog. Bara Centerpartiet och vänsterpartiet tyckte tydligen att det var mödan värt. Jag och vänsterpartiets riksdagskandidat Ulla Andersson deltog i ett två timmar långt samtal med årsmötesdeltagarna. Jättespännande! Dels fick Ulla och jag möjlighet att visa på de två alternativ som finns för att öka jämställdheten på arbetsmarknaden men framförallt för att jag fick lära mig mycket.
Fahima Madosson från Södertälje berättade vilket motstånd invandararkvinnor som vill starta företag eller få arbeta möter i det svenska samhället. Jag går till arbetsförmedlingen där de tycker att jag nog inte mår tillräcklig bra för att arbeta. Till sjukkassan där de tycker att jag inte är till förankrad på arbetsmarknaden för att vara sjuk. Vad återstår!! Sverige måste göra om sina regler tyckte Fahima. Klokt tyckte jag men säkert inte vänsterns Ulla. En annan kvinna var upprörd över hur invandrarkvinnor behandlas. Hon berättade att några av hennes bekanta blivit uppmanade att starta kooperativ men det fick inte gå med vist. Vilket hån mot kvinnor som vill tjäna sitt eget uppehälle!!

Jag lärde mig så mycket på bara några timmar.